Artikel:
A-kasseregler kvæler innovationen

Dato:
22.09.2011

Emne:
SelvstændigSelvstændig bibeskæftigelse


Share


  • Artikler 2011
  • Artikler 2012
  • Artikler 2013
  • Artikler 2010



  • Udvalgte artikler:

    A-kasseregler kvæler innovationen

    Helle Bach Riis er ekstern lektor på RUC og indehaver af virksomheden Kulturbüro. Hendes indlæg har tidligere været bragt på Berlingske.dk, men bringes her i sin fulde længde:

    Vi skal konkurrere på viden, siger politikerne. Alligevel bliver man straffet for at tage et selvstændigt initiativ. A-kassereglerne er indrettet efter et industrisamfund, hvor vi alle stod ved samlebåndet, og ikke efter det videnssamfund, som ifølge samtlige politikere er fremtiden.

    Jeg har et deltidsjob, men jeg har også min egen virksomhed. Jeg er højtuddannet og arbejder på at omsætte min specialistviden til konsulentydelser. Jeg gør med andre ord det, stort set samtlige politikere mener, er fremtiden for Danmark: Jeg omsætter min faglighed til business. Alligevel optjener jeg ikke ret til dagpenge.

    For at optjene dagpengeret skal man have arbejdet 1924 timer inden for en periode på 3 år. Det er fair nok, og det var ikke noget problem, da jeg var ansat i et fuldtidsjob. Problemet er, at jeg nu ikke må tælle timerne fra min egen virksomhed med – på trods af at jeg kan dokumentere dem med både fakturaer og omsætning. Hvis jeg fortsat skal optjene dagpengeret, er det altså langt smartere for mig at sætte min virksomhed på standby i nogle måneder og tage et rengøringsjob ved siden af mit job som ekstern lektor end at arbejde kontinuertligt med min virksomhed.

    Ene og alene fordi kun timer indberettet af en arbejdsgiver tæller!

    Der er godt nok muligt at være kombinationsforsikret, men den mulighed bliver afskaffet af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg, red.) til nytår, som et led i ”Væk med bøvlet”-planen. Der er nemlig for få, der bruger den. Ja, det tror pokker. Kravene til kombinationsforsikringen er håbløse at leve op til for fremtidens selvstændige videnskonsulenter.

    Over 15 timer om ugen skal man arbejde i sin virksomhed, før det tæller, og kun uger, hvor man også har lønarbejde, tæller med. Det betyder i praksis:

    1) Når jeg i gennemsnit ”kun” arbejder 10 timer om ugen i min virksomhed, ryger de timer ned i et stort, sort hul. De bliver simpelthen ikke anerkendt som arbejde. På trods af, at jeg kan dokumentere dem med fakturaer og omsætning.

    2) Som ekstern lektor arbejder jeg kun 10 måneder om året. Det vil sige, at i de to måneder, hvor jeg ikke har lønarbejde og rigtig har tid til at arbejde i min virksomhed, kan jeg ikke tælle timerne med.

    Derved opretholder jeg ikke beskæftigelseskravet på 1924 timer og mister altså retten til dagpenge. Det forekommer mig fuldstændig urimeligt, at jeg ikke kan regne mit selvstændige arbejde med. Sidste år havde jeg 400 arbejdstimer i min virksomhed. På to år kommer jeg altså til at have 800 arbejdstimer, som tæller ingenting(sic!) i beskæftigelsessystemet. Det ville et rengøringsjob derimod gøre. Det er sørme godt, jeg har brugt fem år og en masse af samfundets penge på at tage en universitetsuddannelse.

    Jeg vil gerne understrege, at det ikke handler om, at jeg gerne vil på dagpenge. Jeg håber inderligt, at det aldrig bliver nødvendigt, og jeg gør alt for at forsørge mig selv. Jeg vil bare gerne have mit selvstændige arbejde anerkendt som arbejde.

    Jeg er klar over, at argumenterne handler om, at dagpenge ikke må blive skjult erhvervsstøtte. Den er jeg med på, men jeg kan jo dokumentere mit arbejde. Jeg er også med på, at der altid har været en risiko forbundet med at springe ud som selvstændig. Men hvis regeringen vil have sin strategi for uddannelse i entreprenørskab til at udmønte sig i flere selvstændige iværksættere, skal samfundets institutioner – herunder a-kassereglerne – følge med og støtte den udvikling. Springet fra fastansat til selvstændig indebærer i forvejen en stor usikkerhed, fordi man går fra fast til varierende indtægt. Når det også indebærer den usikkerhed, at ens arbejde ikke længere tæller som arbejde i a-kassen, er det potentielt en barriere for at springe ud som selvstændig.

    Så kære beskæftigelsesminister, hvis du virkelig vil af med bøvlet, så afskaffer du ikke kombinationsforsikringen, men forenkler kravene til at leve op til den, så alle – altid – kan tælle deres selvstændige timer med i beskæftigelseskravet.

    >> Læs indlæg og 26 kommentarer på b.dk


    12 kommentarer

  • Peter siger:

    MEGET ENIG!!!

    Jeg har droppet akassen helt – bla. pga dette absurde kontrol-system, så lever nu fri for systemet – men også fri for de penge jeg egentligt er berettiget for – men man KAN jo også arbejde selvstændigt uden CVR nummer og så bare opkræve LØN som HONORAR – som 99% af alle mine jobs er som freelance konsulent / underviser uanset.

  • Ina siger:

    Jeg er også MEGET ENIG, og da jeg er en enlig mor VAR jeg faktisk nødt til at tage rengøringsjobbet i 3 mdr. for at få de nødvendige timer! Educational, men absurd … med alle 2 Cand.mag. uddannelser.

  • Ulrich siger:

    Ja det er tosset at man i MA-regi ikke kan optjene timer ved freelance-opgaver.
    Man optjener vel ikke timer ved opgielse af honorar såvidt jeg er informeret!
    Har selv forhørt mig om muligheden for nylig, idet jeg som webmaster ønskede at lave websites for bl.a. private og på den måde optjene timer. Her fik man så at vide, at det var nødvendigt med en lønseddel – at man med andre ord var lønmodtager og det kan jo kun lade sig gøre hos virksomheder.

    Du burde være således at et honorar – et aftalt beløb for det udførte arbejde automatisk kunne konverteres til antal timer og beløbet herefter trækkes i forhold til dagpengene.

    Alternativt burde MA oprette en funktion, hvorigennem man kunne blive registreret som freelancer således at MA udbetalte honoraret, regulerede dagpengene og udsendte fakturaen – noget lignende findes indenfor de tekniske forbunds a-kasser.

  • Elisabeth siger:

    Er i det hele taget træt af a-kassereglerne, der gør det meget svært at komme videre, da man ikke må “reklamere” med sin kunnen, for så bliver du registret som selvstændig… men da det nu “er” umuligt at få et job, ville det være fedt, at netværke og reklamere max for alle de ting, man kan som akademiker – få små jobs og forhåbentlig have dannet et stort nok netværk til, at man kan sælge sig selv/sin viden og kunne – og leve af det.

  • Helle Bach Riis siger:

    Tak for jeres kommentarer. Jeg synes, det er voldsomt dobbeltmoralsk at beskæftigelsesministeren, videnskabsministeren og fagforeninger for højtuddannede m.fl. taler om, hvordan vi i DK skal bryde med lønarbejderkulturen og begynde at nedsætte os som selvstændige, samtidig med at lovgivningen kun giver incitament til at klynge sig til en timeseddel. Hvorfor i alverden kan man ikke se på min årsopgørelse? Der fremgår hele min indtægt – som jeg har betalt skat af, vel at mærke! Jeg håber, I sammen med mig vil råbe op om denne urimelighed. Måske er der til sidst nogen, der lytter.

    @Ulrich: Jeg kan ikke helt forstå, at de tekniske forbund skulle praktisere andre regler end MA. Så vidt jeg har forstået, er reglerne ens for alle a-kasser. Det er derfor ikke så meget a-kassen som lovgivningen, jeg er ude efter her.

  • Søren siger:

    Selvfølgelig bør timer optjent i egen virksomhed da tælle med. det kan da dokumenteres via skatteseddel. Svært at tage det seriøst, når man taler
    om så meget om iværksætteri som et vigtigt alternativ.
    Gad vide hvor meget A-kassen følger med i nyhedsbrevet. Isåfald burde redaktøren jo komme med en kommentar.

  • Ghita Uldbæk, Udviklingskonsulent i MA siger:

    Helle Bach Riis’ beskriver i sit gode indlæg, at det ikke er muligt at tælle timer fra et selvstændigt bierhverv med til beskæftigelseskravet. Er der tale om hovedbeskæftigelse, det vil sige 30 timer ugentligt, så kan timerne godt medtages til beskæftigelseskravet.

    Problemet er naturligvis den grå zone, hvor mange af vores medlemmer, ligesom Helle befinder sig, fordi de er innovative og kaster sig ud i projekter, som dagpengesystemet ganske rigtigt ikke altid er gearet til. I MA gør vi meget ud af at rådgive vores medlemmer, så de bliver stillet bedst muligt inden for de rammer, der er opsat via lovgivningen.

    Man må fx gerne lave en hjemmeside, hvor man reklamerer for sig selv og sine kompetencer, men udbyder man fx kurser eller andre ydelser, så bliver man betragtet som selvstændig. Honorararbejde og freelancearbejde kan anses for at være lønmodtagerarbejde og medtælles til beskæftigelseskravet, når honoraret bliver indberettet til e-indkomstregisteret af arbejdsgiveren, og man holder sig inden for reglerne for, hvordan en lønmodtager sælger sine ydelser jf. ovenstående. I MA vil vi gerne opfordre til, at I kontakter os, hvis I har planer om selvstændig virksomhed, freelancearbejde eller lignende, så vi kan guide jer igennem reglerne.

    Læs mere om reglerne i vores pjece ”Kom godt i gang som selvstændig” http://www.ma-kasse.dk/da-DK/Selvbetjening/Hent_pjecer

  • Susan Thorpe siger:

    Enig i frustrationerne, afmagten, og skuffelserne der gives udtryk for i disse indlæg! Jeg er imidlertidigt stødt ind i en anden hindring end dem der ellers er omtalt i disse spalter og der bremser for at udføre konsulent arbejde imens man modtager efterløn: Ifølge MA-kassens regler kan der tjenes op til et årligt maksimale dækningsbidrag (69.363 DKK i 2010) når man udfører ’ukontrollabelt arbejde’, f. eks. honorar aflønnet konsulent arbejde. Dog kræver SKAT, at man skal CVR-registreres såfremt der optjenes mere end 50.000 DKK i løbet af 12 konsekutive måneder (Ifølge de oplysninger jeg har indhentet, gælder dette krav selvom arbejdet udføres på honorar basis.). Så klapper fælden! Ifølge MA-kassen — selvom CVR-registrering sker som et enkeltpersons firma — er man hermed afskåret fra efterløn. MA-kassen har oplyst, at såfremt man kan få godkendt et AR284 skema, kan man muligtvis arbejde imens muligheden for at modtage efterløn bevares. For at udfylde AR284 skemaet, forventes det dog, at arbejdets omfang er forudsigeligt, hvilket er totalt urealistisk for konsulent arbejde der er projekt relateret og afhængigt af klientens behov. Min konklusion: Jeg valgte at løbe risikoen idet jeg kan lide at arbejde for at tjene mine egne penge. ’Systemet’ gør det dog ikke let! Det er umådeligt trist, at reglerne og bureaukratiet nærmest opfordrer til, at man lader den arbejdsløses situation stå til, og man slår sig til tåls med, at kunne modtage den månedlige efterløn uden videre. Det ser ud til, at det i mit tilfælde ville have været mere fordelagtigt økonomisk. Under alle omstændigheder ville det have været nemmest.

  • Lise C.P. siger:

    Kære Helle og andre interessenter

    Jeg kunne kke være mere enig. Hvad med at trykke din artikel i pressen eller sende den til en af de nævnte misistre, bare for at understrege vigtigheden af at give gode vilkår for innivation i vores samfund.
    Synes jeg hørte på kursus i MA Århus på “Fri fugl, selvstændig..”, at vi kan lære noget at det britiske system…?

    God vind til alle
    v.h. Lise

  • Helle Bach Riis siger:

    Kære Lise – og jer andre.

    Som du kan se helt øverst, har mit indlæg været bragt i Berlingske og på http://www.berlingske.dk, hvor det også har fået mange kommentarer.

    Jeg har også sendt det til diverse politikere, inkl. Inger Støjberg, den forhenværende beskæftigelsesminister, hvis embedsmænd meddelte, at de sendte det videre til Arbejdsmarkedsstyrelsen. De andre politikere har ikke svaret, på nær Enhedslisten, som skriver, at de nok ikke kan gøre så meget, fordi det bliver lagt ud i trepartsforhandlinger.

    Mit næste skridt er, at få en endelig, skriftlig afgørelse fra MA på, at jeg snart kan se frem til ikke at være dagpengeberettiget. Den afgørelse har jeg så tænkt mig at sende som klage til Arbejdsmarkedsstyrelsen, så de kan se, at der er et problem. Så har jeg i hvert fald gjort opmærksom på problemet.

    Hvis der er andre, som læser med her, og som har samme problem, vil jeg opfordre dem til på samme måde at få en afgørelse fra a-kassen og sende den til Arbejdsmarkedsstyrelsen. Jo flere klager, des større syner problemet.

    Mvh. Helle

  • Helle Berggren Balslev siger:

    Jeg vil gerne istemme samtlige stemmer – også jeg forsøger, at etablere mig som selvstændig – og det sammen med en anden, der ellers har været selvstændig, men som nu – fordi hun er blevet kandidat og modtager dagpenge har nedlagt sit firma!!!! For reglerne var simpelthen for kringlede – nu forstår jeg, hvad hun mener, for sådan set kendte jeg ikke til det kringlede før nu. Så tak for, at der er blevet gjort opmærksom på dette uhyrlige problem.

    Rigtig, rigtig ærgeligt, forstemmende og, ja – dumt – når vi er så mange, der kan og gerne vil !!!!!!!!!

  • sirau@@halfbakery.com siger:

    Der findes for Grafiskt Arbejdende teknikere et bureau, der tager sig af moms, og Skat, plus deres eget honorá, ialt 50% :-) .

  • Du får tilsendt MA-Nyt 8 gange årligt.

    Har vi din e-mail-adresse, får du MA-Nyt automatisk, men du kan altid afmelde det.

    Tilmeld eller afmeld dig her.

    MA-Nyt bringer historier, der udfordrer og inspirerer. Og nyheder og synspunkter, du kan kommentere på.

    Har du en god historie? Kontakt redaktionen hjw@ma-kasse.dk